01 02 03 4 kółka i nie tylko: Porsche wraca do Le Mans. Z czym? 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Porsche wraca do Le Mans. Z czym?

34
Legendarne Porsche 917
Porsche, jako jeden z kilku konstruktorów, ogłosiło w tym roku swój powrót do kategorii prototypów w Le Mans. Niemiecka marka jest najbardziej utytułowanym producentem jeśli chodzi o zwycięstwa w klasyfikacji generalnej wyścigu Le Mans 24h i to mimo dominacji Audi przez ostatnią dekadę. Z dziesięcioma zwycięstwami na swoim koncie Audi dopiero zaczyna się zbliżać do rekordu Porsche wynoszącego aż szesnaście, a to nie koniec bo liczone są jedynie zwycięstwa w klasyfikacji generalnej, podczas gdy Porsche ma ich jeszcze sporo w niższych klasach.

Jednak wyścigi prototypów w ostatnich latach przeszły prawdziwą rewolucję. Oto w topowych konstrukcjach silniki benzynowe zostały zastąpione przez diesle. Jedną z przyczyn takiej rewolucji była oczywiście chęć promocji swoich cywilnych konstrukcji przez sport motorowy. Wielkie koncerny jak Audi i potem także Peugeot miały z pewnością swój "drobny" udział w doprowadzeniu do sytuacji, gdzie silniki diesla są faworyzowane do tego stopnia, że pojazdy napędzane motorami benzynowymi nie mają z nimi najmniejszych szans. O ile w ostatnich latach próbowano nieco tą dominację zmniejszyć z użyciem regulaminu technicznego, to w dalszym ciągu jest ona aż nadto widoczna. Taki układ sił w stawce walczącej o jedno z największych trofeów w sporcie motorowym, bo triumf w Le Mans 24h z pewnością tym właśnie jest, skłania do zadania pytania: z czym chce wrócić do gry Porsche?

Szesnaście wygranych w klasyfikacji generalnej, a ostatnie w 1998. Do tego sporo zwycięstw w niższych kategoriach, w których Porsche ściga się do dziś w Le Mans. Presja by taki powrót z miejsca okazał się sukcesem jest ogromna. Dodatkowo same wyścigi są obecnie dla producentów największą platformą reklamową od początku swojej historii, a i Porsche urosło jako marka.

Wyścigowe Porsche z dieslem pod maską? Fanatycy klasycznych rozwiązań na pewno oburzą się na samą myśl. Z drugiej strony czemu nie? Inni producenci już przetarli szlak, a pod maską najpopularniejszego modelu marki, czyli Cayenne, znajdziemy także diesla, co jeszcze kilka lat temu było dla wielu nie do pomyślenia. Wydaje się jednak, że Porsche nie lubi już przetartych ścieżek. Zdecydowanie bardziej Panowie ze Stuttgartu wolą je przecierać sami, a w ostatnich latach robią to min. z pomocą tego oto cacka:


Czyli Porsche 918 RSR będącego, moim skromnym zdaniem, jednym z najlepiej prezentujących się samochodów ostatnich lat. Nie o wygląd tu jednak chodzi, a o to co napędza to auto. Sam napęd jest rozwinięciem idei z 911 RS R Hybrid jeżdżącego po światowych torach już bodaj ponad dwa lata i mającego na swoim koncie wygraną w wyścigu 24h of Nurburgring. Pod maską znajdziemy więc nie tylko tradycyjny silnik spalinowy, ale także napęd elektryczny, w wypadku Porsche pochodzący wprost z F1 od zespołu Williams. Benzynowy silnik V8 dostarcza moc 563 koni, a wspomagany jest przez dwa silniki elektryczne w przednich kołach mające moc 160 koni mechanicznych. System odzyskuje energię podczas hamowania i ładuje nią akumulator znajdujący się w miejscu fotela pasażera. Całość jest jak najbardziej sprawdzona w warunkach wyścigowych właśnie przez 911stki ścigające się z podobnym układem napędowym. Jednak już w tym roku Porsche narzekało na przepisy regulaminu wyścigu 24h of Nurburgring, które wyraźnie ograniczały moc silnika spalinowego w ich hybrydzie, co skutkowało koniecznością większego użycia napędu elektrycznego, a więc i większego jego obciążenia.

Tak więc Porsche zdaje się, że już samo wytyczyło sobie drogę, a także napotkało pierwsze problemy na drodze, na której konstruktorzy tej marki również są kompletnie sami. Być może zdecydują się na wejście z tą technologią do Le Mans, ale nikt nie jest w stanie przewidzieć jak będzie wyglądał regulamin dla hybryd. Szczególnie po doświadczeniach z Nurburgring. Być może w ogóle o tym nie myślą i pojawią się z, o zgrozo, dieslem? Przekonamy się w 2014 roku, który to Porsche ustaliło sobie jako datę powrotu do walki o najwyższe laury w słynnym wyścigu na Circuit de La Sarthe.

Etykiety: , , , , , , , , ,

35 36 37 38